Szakmai Nap

ARCHÍV

Köszönjük, hogy részt vett szakmai napunkon.

Kérjük, ossze meg véleményét tapasztalataidról a szakmai nappal kapcsolatban az alábbi (2 perces) kérdőív kitöltésével:

[su_button url=”https://goo.gl/forms/S4Cm0qyfFqL0vTDB3″ style=”bubbles” size=”18″ icon=”icon: graduation-cap”]Kitöltöm az elégedettségi kérdőívet![/su_button]

Integráció – Szakmai nap pedagógusok számára

  • Helyszín: Marczibányi Téri Művelődési Központ
  • Időpont: 2018. április 19. 8:00-15:00-ig.
  • Workshop regisztráció: a helyszínen, 8:00-tól (korlátozott létszámban). Tájékoztatjuk, hogy a workshopokra a regisztráció kizárólag a helyszínen történik.
  • Szakmai napunkon való részvételért a pedagógus továbbképzés keretében 8 továbbképzési pont szerezhető. Az ezzel kapcsolatos adminisztráció megkönnyítése érdekében, kérjük mindenképpen töltsék ki a jelentkezési lapot.
  • A program ingyenes, de a részvétel előzetes jelentkezéshez kötött. Kérjük, töltse ki jelentkezési lapunkat:

[su_button url=”https://02.fpsz.hu/jelentkezes” target=”blank” style=”bubbles” size=”15″ wide=”yes” center=”yes” icon=”icon: graduation-cap”]Jelentkezési lap[/su_button]

Szakmai napunk programja:

Szakmai napunk programtáblázatának letöltéséhez kattinson ide.

REGISZTRÁCIÓ

8:00-8:30: WORKSHOP REGISZTRÁCIÓ
(helyszín: Marczibányi téri Művelődési Központ előtere)

8:30-8:45: MEGNYITÓ
(a szakmai napot megnyitja: Hajnissné Anda Éva, a Közép-Budai Tankerület igazgatója, helyszín: Színházterem)

 8:45-9:30 NYITÓELŐADÁS – Integráció
(előadó: K. Németh Margit, helyszín Színházterem)

ELŐADÁSOK 

09:40-10:30 – Tanulási kedv elősegítése az iskolában
(előadó: Csürös Judit, helyszín: Újklub)

Az előadás elsősorban a diákok oldaláról próbálja áttekinteni a tanuláshoz való viszonyulás tényezőit. Mely gyermeki attitűdök, hiedelmek és értékek segítik elő, melyek hátráltatják a szorgalmat? Befolyásolhatók-e a csoportnormák? Hogyan inspirál a tanár-diák kapcsolat? Milyen egyéni pszichés tényezők nehezítik a tanulást? Melyek azok a tanulói célok és kihívások, melyekre nagyobb eséllyel építhetünk? Pszichológiai értelemben mi az alternatív pedagógiai módszerek „titka”? Az előadásban ezeket a témákat járjuk körül, teret adva a vitára.

10:40-11:30Többnyelvű gyermekek integrációja, nyelvhasználata a családban és a közösségben
(előadó: Mező Eszter, helyszín: Újklub)

Hogyan képesek beilleszkedni egy idegen közegben az óvodai, iskolai közösségbe azok a gyerekek, akik nem az adott ország nyelvét beszélik, illetve akiknek szülei sem beszélnek az adott ország nyelvén. Gondolatok, tapasztalatok gyerekektől, fiatal felnőttektől, azok szüleitől és a gyerekekkel foglalkozó pedagógusoktól. Előadásomban kitérek az amerikai, német, svájci és osztrák iskolákba járó magyar diákok helyzetére, illetve a hazánkban tanuló, idegen kultúrákból ide kerülő gyerekek élményeire, a családok és a nevelők küzdelmére a nyelvi és kulturális különbségekből adódó konfliktusok enyhítésére.

11:40-12:30 – Integráció a bölcsődében
(előadók: Gál Nóra és Honfiné Nagy Andrea, helyszín: Újklub)

Az előadás keretében bepillantást nyújtunk a bölcsődei integráció elméleti és gyakorlati megvalósulásába. A kerületben az integráló nevelés nem újdonság, több éves múltra tekint vissza. A bölcsődei csoportokban a kezdetektől nem csak az integráció, de az inkluzió fogalmának is megfelelnek a feltételek. Az előadás során ismertetjük az ezek közötti különbséget a magvalósulás szempontjai szerint. Gyakorlati szemszögből mutatjuk be a helyi sajátosságokat, az ellátásba való bekerülés menetét és a terápiák lezajlását. Az elhangzottakat képekkel, videóval illusztráljuk.

12:30-13:00 Ebédszünet

13:00-13:50 – Autizmus és tehetség, Inspiráló aspergeriek
(előadó: Füzesné Illés Zsuzsanna, helyszín: Újklub)

Amikor az eltérő fejlődésmenet előny… vagy mégsem? A kettős kivételességű gyerekek a pedagógiai munka során. Az autizmus kínálta lehetőségek és kihívások, melyek útvesztőiben gyermek és felnőtt közösen találhatja meg a megoldást. Interaktív előadás, ahol lehetőség lesz konkrét esetekkel kapcsolatos kérdések gyakorlatfókuszú megbeszélésére is.

14:00-14:50 – Szakvélemények értelmezése
(előadók: Guttyán Józsefné, Ujvári Judit, Téglássy Adrienn, Kántor Emese, helyszín: Újklub)

Szakmai véleménycsere, közös gondolkodás a szakszolgálatunkban zajló szakértői vizsgálatokról; a vizsgálatokra való bekerülés módjáról, a pedagógusok által elkészített szaktanári vélemények jelentőségéről, a szakszolgálatunkban készült szakvélemények javaslatainak értelmezéséről.

Várjuk az óvodákban és iskolákban dolgozó pedagógusokat és fejlesztőpedagógusokat.

WORKSHOPOK 9:40-11:00

09:40-11:00 – Bullying, iskolai bántalmazás
(előadók: Papp Ildikó, Cseri Katalin, helyszín: 1-es terem, létszámkeret: 18 fő)

Munkánk során egyre több olyan gyermekkel találkozunk, akik iskolai bántalmazástól szenvednek. Intézményünkben megpróbálunk segíteni nekik, egyfelől, hogy képesek legyenek feldolgozni az őket ért traumát, másfelől, hogy ki tudjanak alakítani olyan megküzdési stratégiákat, hogy ne legyenek a továbbiakban bántalmazók áldozatai.

De ez a munka csak „felületi kezelés”, ha az iskolában nem történik meg a bántalmazások leállítása. Ehhez az iskolapszichológusok, pedagógusok segítségére is szükség van, hiszen az iskolai bántalmazásnak súlyos következményei lehetnek mindhárom szereplő életében:

    • az áldozat önértékelési zavarokkal, poszttraumás stressz szindrómával küzdhet, vagy éppen megbosszulva a zaklatást, ő lesz agresszor.
    • a szemtanú hasonló módon átélhet bűntudatot, szorongást, lehet, hogy éppen ő lesz a következő áldozat.
    • a zaklató esetében pedig a mi felelősségünk is, hogy kialakul-e benne az empátia, vagy társadalomellenes viselkedésekbe fut ki a „karrierje”.

A workshopon az „Iskolai bántalmazás megelőzésére és bántalmazást elutasító csoportnorma kialakítására irányuló gyakorlatsor és alkalmazási útmutató” (Szerző: Dr. Járomi Éva, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet) bemutatására kerül sor, mely véleményünk szerint nagyon jól alkalmazható az általános iskolák 3-6. osztályáig, azzal a céllal, hogy együtt a pedagógusok és a gyerekek ki tudjanak alakítani közösen egy bullying ellenes csoportnormát, egy bántalmazástól mentes osztályközösséget.

09:40-11:00 – Mi segít máshogy is látni a gyermeket? – Gyermekpszichodráma
(előadók: Kiss Nóra, Brandtné Fekete Andrea, Bernáth Linda, helyszín: 2-es terem, létszámkeret 12 fő)

A beilleszkedési nehézséggel küzdő gyerekek sok érzelmet megmozgatnak a környezetükben. Gyakran eszköztelennek érezzük magunkat, dühösek leszünk, stb. A nevelési tanácsadás gyakorlatában a gyerekdráma egy olyan módszer, ami segít megérteni ezeket a helyzeteket és teret ad arra, hogy másképp reagáljunk, ezáltal a gyerekek is lehetőséget kapnak újfajta viselkedések kipróbálására. A csoportterápiás tapasztalataink megosztására invitáljuk Önöket egy workshop keretében.

09:40-11:00 – Integráció-motiváció
(előadók: Füzesné Illés Zsuzsanna és Mózes Tamás, helyszín: Madarász terem, létszámkeret: 12 fő)

Az integráció az egyenjogúság képviselete? Az integráció a jobbak fejlődésének akadálya? Az integráció többletmunka? Az integráció kötelesség? Az integráció még több nehezen kezelhető gyerek? Az integráció erőltetett, lehetetlen? Az integráció egy elhasznált pedagógiai szemlélet maradványa? Az integráció a felzárkóztatás egyik legjobb útja? Az integráció a beilleszkedés eszköze? Az integráció a pedagógus feladata vagy komplex intézményi feladatvállalás? Az integráció egységes vagy differenciált bánásmód? Belevágjunk? Bele kell vágnunk? De hogyan?

Aki tudja a választ jöjjön el, és ossza meg velünk, aki nem biztos benne, jöjjön el és gondolkodjunk róla együtt!

11:10-12:30 – Mentalizáció óvodai és iskolai környezetben
(előadók: Felhősi Gabriella és Horvai Zoltán, helyszín: 1-es terem, létszámkeret: 12 fő)

A mentalizáció fogalma nem új a pszichológiában, de az elmúlt 1-2 évtizedben vált igazán ismertté, mert nagyon jól használhatónak bizonyult. Azt az alapvető emberi képességet értjük alatta – amivel, különböző mértékben, de mindannyian rendelkezünk –, hogy, ha nem is pontosan, de valamennyire mégis olvasni tudunk mások elméjében (és a sajátunkban). Ha megfigyeljük mások viselkedését, legtöbbször vannak elképzeléseink arról, hogy a másik ember éppen mit érez, mit gondol, mit miért csinál. Persze egyszerű dolgokra gondoljunk: ha például egy értekezleten valaki feszülten, szinte ugrásra készen ül, már a tollát és a telefonját is elrakta, a többiek azt fogják feltételezni, hogy türelmetlen és menni szeretne. Ha esetleg azt is tudjuk róla, hogy vidéken lakik, és el kell érje a vonatát, vagy beteg a gyereke, akkor még biztosabbak lehetünk a következtetésünkben. De mentalizációs képességünk nagyon megbízhatatlanul is tud működni, nagyban befolyásolja az, hogy mi magunk milyen lelkiállapotban vagyunk, és mennyire vagyunk érzelmileg érintettek a helyzetben. Például az, aki az előbb említett értekezleten éppen előadást tart – és esetleg még bele is zavarodott a gondolatmenetébe –, könnyen úgy értelmezheti a türelmetlen kolléga viselkedését, hogy az lenézi, butának tartja őt, és az iránta való megvetését akarja leginkább kifejezni.

Világos, hogy akkor fogunk tudni megfelelően reagálni társaink viselkedésére, ha nagyjából jól „lőjük be”, hogy vajon mit éreznek és gondolnak, mi motiválja őket. A mentalizációs képesség jó működése tehát különösen fontos mindazok számára, akik emberekkel dolgoznak – így a pedagógusok számára is. Akkor tudják céljaikat elérni, tanítványaikat a kívánt irányba befolyásolni, ha elég jól tudnak következtetni arra, hogy vajon éppen mi zajlik bennük.

A műhely során ezt a kérdést járjuk körül, különös tekintettel arra, hogy mi javítja és mi rontja pillanatnyi mentalizációs képességeinket, és milyen technikákkal tudjuk azt fejleszteni. A résztvevők aktív közreműködésére számítunk, saját példáikon keresztül próbáljuk majd megvilágítani a problémákat és keresni a megoldásokat.

11:10-12:30 – Beszélgetés autizmussal élő gyermekeket sikeresen integráló pedagógusokkal
(előadók: Kupper Natália, Geleiné Kaszap Erika, helyszín: 2-es terem, létszámkeret: 20 fő)

Autizmussal élő gyerekek integrációjában nagy tapasztalattal bíró pedagógusokkal beszélgetünk a pedagógusi munka sikereiről és nehézségeiről, legfőképp gyakorlati megközelítésből.

Beszélgetőtársaink: Ikládi Tamásné Zsuzsa óvónő és Soborné Siegl Csilla tanító

Várjuk a téma iránt érdeklődő óvónőket és tanítókat.

11:10-12:30 – Számolási nehézséggel küzdő gyermekek tanórai megsegítése
(előadók: Gyenes Eszter, Némethné Csák Ildikó, Ádám Gabriella, helyszín: Madarász terem, létszámkeret: 18 fő)

Hogyan segíthetjük együtt a számolási nehézséggel küzdő gyerekeket a tanórán?
Szeretettel várjuk a matematikával foglalkozó tanítókat, tanárokat közös gondolkodásra, ötletelésre workshopunkra.

12:30-13:00 Ebédszünet

13:00-14:30 – Integráció a bölcsődében a Montessori program alapján – videóbemutató
(előadók: Torday Márta és Csillag Eszter, helyszín: Csupor terem)

A korai életkorban nyújtott lehetőségek a társadalomba történő beilleszkedés érdekében. Hogyan teremtsük meg az egyenlő esélyeket a gyermekek és családjaik kora gyermekkori intervenciója érdekében. Tevékenysége magába foglal minden olyan egyéni szükségletet és támogatást, amely biztosítja a gyermek sajátos szükségleteinek megtámogatását, elősegíti személyes fejlődését, erősíti a család saját kompetenciáját gyermekük nevelésében, támogatja a család és a gyermek társadalami inklúzióját.
“Aki kimarad, lemarad” interaktív beszélgetés a bölcsődei integráció gyakorlati megvalósításáról a montessori program segítségével, ahol konkrét esetek kapcsán kérdések és válaszok mentén felfedhetőek a lehetőségek.

13:00-14:30 – Sikerek és Kudarcok a pedagógiai munkában
(előadó: Csürös Judit, helyszín: 2-es terem, létszámkeret: 12 fő)

Azok jelentkezését várjuk a workshopra, akik vállalkoznak arra, hogy a jelenlévő csoporttal megosszák eddigi pedagógiai munkájuk, vagy iskolai közösségi tevékenységük két nehezebb helyzetét. Azért kérünk kettőt, mert szeretnénk, ha egy sikeresen megoldott, hatékonyan kezelt, elégedetten lezárt eseményt és egy kudarccal végződő, valahogyan elrontott helyzetet egyaránt elmesélnétek. Kérjük, hogy egy-egy olyan történetet idézzetek föl, melyre úgy tekintetek, hogy azt legalább részben ti magatok alakítottátok pozitívan; illetve magatok kezeltétek kevésbé hatékonyan, mert talán lehetett volna átgondoltabban, higgadtabban vagy bölcsebben csinálni. A hangsúlyt a „hogyan” kérdésre helyezzétek – a jó sztoriban: „hogyan csináltam?” – a rosszban: „hogyan csinálhattam volna jobban?” A workshop célja, hogy tanulhassunk egymás eredményes és kevésbé eredményes megoldásaiból, de saját viselkedésünk átgondolása is hasznos felismerésekhez vezethet. Kérjük, 5-5 percben elmesélhető helyzeteket hozzatok. A workshopra akkor jelentkezzetek, ha ebben a megosztásban szívesen részt vesztek. Rajtatok kívül egy pszichológus lesz jelen koordinációs szerepben. A csoportot titoktartás kötelezi, valamint egymás történeteit nem fogjuk sem elemezni, sem kommentálni.

13:00-14:30 – A többségi pedagógusok támogatása, a kiemelt figyelmet igénylő tanulók ellátása
(előadók: Erdősiné Csák Andrea és Szabó Erika, helyszín: Madarász terem, létszámkeret: 18 fő)

Cél: A résztvevőkkel történő együttgondolkodás kapcsán az egymástól tanulás módszerével megbeszélésre kerülnek a téma sarokpontjai, amik a következők:

    1. Hol helyezkednek el a Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek/tanulók a közoktatás rendszerében?
    2. A BTM és SNI kategóriák megkülönböztetése a diagnosztikában, az ellátásban.
    3. A BTM óvodás gyermekek/iskolás tanulók megsegítése az óvodai nevelés során és az iskolai tanórák keretei között.
    4. Fejlesztő füzetek elkészítéséhez tartalmi ajánlás elkészítése

Előre tervezetten előadás, érzékenyítő játék, csoportmunka keretein belül történik a téma feldolgozása.